vineri, 30 decembrie 2011

Indobitocirea copiilor...


Cum se produce indobitocirea copiilor?
Suna aiurea, dar daca stau sa fac asa o statistica dupa cativa ani de stat in preajma unor copilasi pana in 10 ani, pot spune ca televizorul si in special desenele animate sunt primul pas catre o dezvoltare “defectuoasa” a micutilor. Cine a auzit de: Bakugan, Batman, Spiderman, Razboiul clonelor? Cred ca parintii stiu listele cu sute de denumiri mai bine decat mine. Totul e cu razboi, actiune, flacari, sabii, arme, lasere, bombe, explozii, ucidere…totul e cu distrugere de ceva, de viata sau de orice altceva, cu scene apocaliptice, urlete, zgomote. Exista si varianta cu Alba ca Zapada, floricele, raze de soare, dar cine mai e captivat de asa ceva? “Expirate”, mi-a zis un copil de 6 ani intr-o zi. Stia ca exista povestea, parca isi amintea ca aprintii au incercat sa-i arate si video, dar nu-l fascina. Iar Fred & Barney, Tom & Jerry sunt de copii mici. Cat de mici, ca tu ai 6 ani?

Ce e in mintea si/sau in sufletul unui adult cand regizeaza asa ceva? Are tabloul perfect al copilului care are nevoie de captarea atentiei cu culori, case in flacari, masini explodate, sulite in inima si sange tasnind, iar liniile sonore sunt pe masura imaginilor “Te-am ucis pentru totdeauna, scorpie!” "O sa te chinui pana in ultima ta zi!" "Arzi in flacarile infernului!".Ce asteptari avem de la un copil dupa ce aude aceste cuvinte? Am asistat de multe ori la lupte intre copii care imitau personajele din desene animate si la inceput de piesa exista mereu o mica ciondaneala pentru alegerea personajelor, toti baieteii doresc sa fie personajul negativ ca ala are arma mortala, sabia mai ascutita, ca ala se lupta mai crancen, iar explicatiile celor care joaca personajele pozitive suna cam asa “Trebuie sa-l ucid ca e rau!”. Raul trebuie ucis, gandeste un copil.

Iar nu mult mai tarziu se vor uita la filme in care oamenii rai sunt decapitati, impuscati, otraviti etc. Stiu un copil de 7 ani care se gandeste destul de des ca la anul il lasa mami sa vada filmul adevarat cu nemuritorul, "ala cu sabia care taie capete multe". Sa ma intreb ce repercursiuni au toate astea in evolutia lor, sa ma intreb cum pot parintii opri toate astea, sa ma intreb cum sa-i scot copilului din capsorul lui in devenire si din sufletul lui firav niste “principii educative”ce curg prin el si-l gauresc acolo unde e si cand e cel mai vulnerabil?

Am vizitat un copil drag de sarbatori si i-am urmarit reactiile la desfacerea cadourilor de la Mosu’, cata dezamagire si dezinteres fata de hainute, dulciuri si cata dragoste pentru masinaria care merge pe pereti, robotul cu arma mortala si alte bazaconii. In toata casa stateau la loc de cinste personajele de prin desene animate, iar banalitatile aruncate la gramada si uitate prin cutii.

Si exista si variantele pentru micutele domnisoare in devenire, papusile delicate si-au schimbat infatisarea si atributiile: exista papusa cu par albastru si ochi de sticla cu capacitati de distrugere a inamicului scotand nu’s ce nebunie prin ochi, am mai vazut papusa cu mana de robot intolita cu niste tentative de haine ca de club. Unde e papusa care nu face nimic, nu distruge, nu are vreo functie si i-o dau eu copilul, creez eu povestea minunata, nu vine ea din fabricatie cu o poveste din care biata copila sa priceapa ca acea papusa are menirea de-a distruge ceva? Unde e dorinta copilei de-a o pieptana, de-ai face haine noi, de-a o spala, ar trebui sa vina din ce? Nu zic ca nu mai exista si din astea, am vazut de toate, dar cine si le mai doreste?

Stau adultii la bazele indobitocirii propriilor copii? Intotdeauna m-am gandit ca cei care creeaza aceste scenarii, jucarii, jocuri, au la randul lor copii care-i si inspira la un moment dat. Ce si-o mai dori, pai sa vedem ca s-a plictisit de asta ca e prea alba, o facem mai colorata, mai insangerata, ii atasam o sabie…copilul meu nu mai vrea cantece de adormit pe coloana sonora, punem tipete, zgomote de masini explodate si tot asa.

Daca un copil vede numai distrugere, cum repar eu ca adult ceva ce e mai mare si mai tare decat teoria mea, ca ce spune nea’ distrugatorul ce scoate flacari pe gat e de acolo din tv, are demonstratii, e modelul lui la varsta aia, eu vin cu doua vorbe si-un pupat pe obraz…? De-a ce cred eu ca ma joc aici?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu