In ultima vreme,
de cand predau in Romania, atat in centrele spa, cat si la Scoala BIOS, am
adunat o multime de intrebari de la toti cei care au participat la seminarii
(terapeuti, coordonatori, angajati din receptie, manageri), precum si de la
cei ce au sunat doar ca sa se informeze.
Iata cateva
dintre intrebarile care se repeta la fiecare seminar sau inainte de acesta.
1. Care este cea mai ceruta tehnica de masaj in
centrele spa?
- Exista diverse
tehnici de masaje preferate de consumatorii servicilor spa. Cea mai ceruta,
este adesea cea mai bine promovata de catre centrul respectiv si de catre
angajatii acestuia. Ideal este sa se ajunga la promovarea intregului meniu de
terapii, astfel ca un client sa poata simti si intelege ce anume i se
potriveste, sa inteleaga diversitatea tehnicilor si rostul fiecareia in parte.
Abia dupa ce a testat mai multe tehnici, poate sa ajunga la preferinte si poate
avea argumente in legatura cu preferintele.
2. Este adevarat ca adesea Masajul Suedez (Masajul
Somatic, sau de relaxare) devine cel mai cautat de catre majoritatea
clientilor?
- Este adevarat. Fara
a da vina pe cineva, este o problema ce tine de lipsa de comunicare dintre
terapeut-client si invers, terapeut-receptie si invers, care vine din diverse
motive. Aceasta poate aparea din lipsa de timp, probleme legate de conditiile
de munca, suparari, frustrari, probleme adunate la orice loc de munca in orice
domeniu.
3. Este Masajul Anticelulitic unul dintre cele mai
cautate masaje de catre femeile care isi doresc masaj la domiciliu, sau de catre
femeile care ajung intr-un salon, centru spa etc?
- Depinde ce isi
doreste acea femeie de la un masaj. A fost si este unul dintre cele mai cautate
de anumite femei. Pot spune ca si in randul celor care doresc sa invete anumite
tehnici de masaj exista aceasta preferinta, din 10 oameni care suna cu
intrebari despre cursuri, 5 doresc sa invete aceasta tehnica si nu accepta
nimic altceva (argumentand ca asta e cererea de pe piata), 4 doresc tehnici de
relaxare- altele decat si-au insusit pana acum, iar 2 doresc perfectionare in
tehnici complexe si se sfatuiesc cu formatorii.
4. Cat de repede pot sa invat? Cat de scurt poate
fi un seminar la scoala pentru deprinderea unei tehnici? Cat de scurt poate fi
un seminar la un centru spa pentru o singura tehnica?
- Daca s-ar putea
sa nu mai primesc intrebarea asta... Sau daca s-ar putea sa fie inclocuita cu
„Cat de lung poate fi un seminar?”
Raspunsurile sunt
in functie de cine adreseaza intrebarile. Daca avem un terapeut la inceput de
drum care doreste sa invete rapid o tehnica, doar de dragul de-a face ceva in
plus, fara perfectionarea necesara, as zice ca poate doar sa priveasca o zi de
seminar. Nu se invata asa, dar exista printre noi colegi care spun ca invata si
ca au invatat o multime de tehnici doar privind o demonstratie, sau un film.
Cand am testat punand o simpla intrebare despre tehnica respectiva, nu am
primit nici macar descrierea simpla in cateva cuvinte, nici macar o definitie
de baza, sau descrierea unei manevre... E ca si cand privim ceva si ramanem cu
privitul ca act artistic.
Unde e studiul
individual? Informatia care se ascunde in spatele fiecarei manevre nu este o
deprindere furata dintr-un film, informatia care e necesara simtind si daruind,
nici asta nu este furata doar tragand cu ochiul.
Asa ca daca avem
un grup de 10 oameni care doresc perfectionare ca sa se mandreasca cu o
diploma, se pot organiza doar demonstratii de cateva ore...Daca se doreste
perfectionare cu deprinderea tehnicii predate, se organizeaza seminarii cu un
anumit numar de ore de practica, pana cand fiecare din cei 10 stapaneste cat de
cat tehnica, urmand ca abia dupa ce lucreaza intens cu mai multi oameni sa
spuna ca s-au perfectionat si pot face masajul respectiv personalizat in functie
de nevoile fiecarui om ce vine catre ei.
In centrele spa,
se intalnesc terapeuti cu oarecare experienta, fiecare isi insuseste o tehnica
intr-un timp care tine de pregatirea sa, de implicare, de ruperea limitarilor
si a regulilor, de lasarea de-o parte a orgoliului si a altor bariere. E mai
greu dezvatul decat invatatul. Ca sa punem ceva nou peste ceva gresit, sau
nefolositor, e nevoie de golirea spatiului ce urmeaza a fi umplut.
Nu se invata
intr-o zi o tehnica, uneori nu se invata nici intr-o saptamana, ci doar se
preda o initiere intr-o anumita tehnica. Ca trainer nu pot sa spun ca
perfectionez sau formez terapeuti, ci doar ca le predau si ei se vor
perfectiona in timp.
5. Pot sa vin la curs doar 3 zile in loc de 10?
- Poti sa vii si
doar o zi si o sa primesti ceea ce daruiesc in acea zi, nimic mai mult. Asta
imi demonstreaza cat de mult iti doresti sa inveti, sau pentru ce anume iti
doresti sa participi la seminar.
6. Chiar azi am primit o intrebare de la un
prieten, care incearca cu bune intentii sa ma faca sa inteleg ceva de care am
mare nevoie: „Cine crezi ca citeste toate protocoalele alea scrise de tine?
- Daca stau sa
imi amintesc evaluarile la care am fost invitata la centrele spa, spun ca 1 din
10 terapeuti citeste cat de cat ceva. As vrea sa cred ca toti rasfoiesc cat de
cat.
Nu e vina
nimanui, fiecare studiaza, sau rasfoieste cand este pregatit.
E trist cad aud
terapeutii care-mi sunt colegi, cum se lauda ca au invatat o tehnica de masaj
uitandu-se la un film. Si mai trist este cand spun asta clientilor. De multe
ori ne pica in maini oameni cunoscatori care stiu ce inseamna terapiile
respective, care au beneficiat de terapiile originale in anumite locuri, care
intra fericiti in centrele din Romania care au in meniu aceste oferte si pleaca
dezamagiti spunand ca nici pe departe nu este ceea ce se asteptau.
Astea sunt
lucrurile ce pot fi reparate daca exista vointa si intelegere din partea
angajatilor si angajatorilor.
7. De ce vor terapeutii sa plece din Romania?
- In primul rand
din cauza conditiilor financiare si apoi din cauza lipsei de perfectionare.
Sunt principalele motive care au ajuns la urechile mele in cativa ani de cand
predau. In majoritatea echipelor terapeutii abia sositi isi doresc sa plece,
sau asteapta o perioada sa vada daca conditiile se schimba, cer si iar asteapta
si in final considera ca nimic nu poate fi schimbat si isi indreapta dorintele
si planurile catre altceva.
Si eu am plecat
si m-am intors si plec si iar ma intorc. E treaba si aici, la fel cum este si
in alta parte, depinde catre ce fel de treaba tindem.
8. De ce vor terapeutii sa lucreze pe cont
propriu, mai mult decat sa fie angajati?
- Tot din
motivele mai sus mentionate. Prefera sa faca ce vor si cum vor, dupa regulile
lor si pe un venit satisfacator, in schimbul unui loc de munca stabil, cu un
salariu care acopera nu stiu exact cat din nevoile unui om.
9. De unde trebuie sa vina schimbarea?
- Daca ne ghidam
dupa regula „atragem ceea ce suntem si ne meritam unii pe altii”, sa zicem ca
fiecare are nevoie sa se schimbe acolo unde e deficitar si toate regulile se
vor schimba. Angajatii sa aiba curaj sa vorbeasca cu angajatorii direct, fara
minciuni, fara frici, fara frustrari, angajatorii sa arate macar respect sa-i
asculte pe angajati si sa inteleaga ca ei sunt cu mana pe oameni si ei stiu cel
mai bine sa comunice problemele si sa fie un canal catre rezolvarea acestora.
Apoi noi trainerii sa putem sa raspundem cu profesionalism cerintelor care vin
din toate partile, atat de la terapeuti, cat si de la centrele spa.
Cand toate
aspectele astea vor fi macar luate in seama, apoi intelese si acceptate si apoi
schimbate, se va intampla ceea asteapta oamenii care consuma servicii spa, sau
masaje la domiciliu. Abia atunci vor primi terapiile din meniu, fara sa spuna
ca’s departe de realitate, fara sa spuna ca au simtit ca terapeutul era
suparat, sau ca acesta le-a spus toate neajunsurile de la locul de munca, fara
sa plece cu un gust amar desi terapeutul poate ca si-a dat silinta sa ii ofere
o terapie minunata. Si mai ales, fara sa se mute dintr-un centru in altul si sa
povesteasca de fiecare data ce si unde i s-a intamplat ceea ce nu i-a placut.
Daca va fi
multumit si incantat de ceea ce a primit, oriunde va ajunge va povesti cu laude
despre acel loc si despre terapeuti.
Mai am multe
adunate, ce din respect pentru colegii mei si pentru colaboratori nu le voi
scrie aici acum, dar sunt la nivelul de constientizare acolo unde au fost
descoperite si comentate de catre mine si colegi formatori, traineri,
consultanti spa.
In concluzie, daca
am tot spus cativa ani la rand ca suntem toti minunati si frumosi in felul
nostru, acum spun ca uneori ceea ce mie imi pare minunat si frumos, altcuiva ii
poate parea nefolositor si de-a dreptul absurd si trebuie pus pe lista
schimbarilor. Si am inceput sa schimb modalitatea de-a preda, de-a ma adresa
oamenilor, terapeutilor, angajatorilor, tuturor celor cu care interactionez in
drumul asta. Si incerc sa ii vad asa cum sunt, asa cum imi arata fiecare, fara
sa le mai pun masti.
Ceea ce se
ascunde sub o masca frumoasa, poate fi exact ceea ce trebuie scos la suprafata
ca sa se repare o buba ce poate schimba un intreg loc ce sufera de-o maladie.
Suna prea
indraznet, sau suna ca o vina aruncata? E real! Si poate fi o provocare pentru
cine ii intelege rostul. Angajatorul vrea angajati fideli care sa aduca consum
de terapii cat mai mare, iar angajatul isi doreste un volum mai mic de munca,
ca sa poata raspunde nevoilor fiecarui client in conditii normale, iar
trainerul isi doreste sa invete fiecare ce e de facut ca sa fie bine in toate
partile.
Si cine ce poate
face? Fiecare sa fie lasat sa isi faca partea sa de treaba, fiecare sa respecte
ce are ceilalti de spus, fiecare sa ofere ajutor in limita posibilitatilor si
disponibilitatii. Ca sa intelegem spiritul de echipa, avem nevoie sa ne
intelegem mai intai rolul nostru in acea echipa, apoi rolul fiecaruia de langa
noi si abia apoi structura echipei va functiona in mod natural, ghidata dupa
reguli nescrise.
Cine are curaj sa
recunoasca, are dreptul la un inceput, la o schimbare. Cine nu, va bantui in
acelasi sir de intrebari si vor aparea si altele si oameni care sa le raspunda
se vor gasi, dar nu oamenii schimba oamenii, putem cel mult sa schimbam o
situatie printr-o actiune cu bune sau rele intentii, constient sau nu.
Din teama de-a nu supara oamenii, pun masti anumitor intamplari, adesea acopar cu povesti frumoase, ceea ce ar trebui scos la suprafata si reparat in locurile in care ajung. Ceea ce supara se tot aduna, cine nu vrea sa recunoasca, va fi suparat de intrebarile si raspunsurile de aici si le va coperi cu povesti frumoase.
Multumesc tuturor
celor ce m-au ajutat sa imi inteleg rolul si rostul intr-o echipa, in timpul
unui seminar, pe parcursul unui curs, in mijlocul unei echipe spa! Imi cer
iertare tuturor celor pe care i-am suparat de-a lungul timpului dorind sa repar
sau sa imbunatatesc anumite lucruri!
Cu drag,
Daniela Dumitru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu