marți, 24 iunie 2014

INTREBARI SI RASPUNSURI

      In ultima vreme, de cand predau in Romania, atat in centrele spa, cat si la Scoala BIOS, am adunat o multime de intrebari de la toti cei care au participat la seminarii (terapeuti, coordonatori, angajati din receptie, manageri), precum si de la cei ce au sunat doar ca sa se informeze.

Iata cateva dintre intrebarile care se repeta la fiecare seminar sau inainte de acesta.

1. Care este cea mai ceruta tehnica de masaj in centrele spa?
- Exista diverse tehnici de masaje preferate de consumatorii servicilor spa. Cea mai ceruta, este adesea cea mai bine promovata de catre centrul respectiv si de catre angajatii acestuia. Ideal este sa se ajunga la promovarea intregului meniu de terapii, astfel ca un client sa poata simti si intelege ce anume i se potriveste, sa inteleaga diversitatea tehnicilor si rostul fiecareia in parte. Abia dupa ce a testat mai multe tehnici, poate sa ajunga la preferinte si poate avea argumente in legatura cu preferintele.

2. Este adevarat ca adesea Masajul Suedez (Masajul Somatic, sau de relaxare) devine cel mai cautat de catre majoritatea clientilor?
- Este adevarat. Fara a da vina pe cineva, este o problema ce tine de lipsa de comunicare dintre terapeut-client si invers, terapeut-receptie si invers, care vine din diverse motive. Aceasta poate aparea din lipsa de timp, probleme legate de conditiile de munca, suparari, frustrari, probleme adunate la orice loc de munca in orice domeniu.

3. Este Masajul Anticelulitic unul dintre cele mai cautate masaje de catre femeile care isi doresc masaj la domiciliu, sau de catre femeile care ajung intr-un salon, centru spa etc?
- Depinde ce isi doreste acea femeie de la un masaj. A fost si este unul dintre cele mai cautate de anumite femei. Pot spune ca si in randul celor care doresc sa invete anumite tehnici de masaj exista aceasta preferinta, din 10 oameni care suna cu intrebari despre cursuri, 5 doresc sa invete aceasta tehnica si nu accepta nimic altceva (argumentand ca asta e cererea de pe piata), 4 doresc tehnici de relaxare- altele decat si-au insusit pana acum, iar 2 doresc perfectionare in tehnici complexe si se sfatuiesc cu formatorii.

4. Cat de repede pot sa invat? Cat de scurt poate fi un seminar la scoala pentru deprinderea unei tehnici? Cat de scurt poate fi un seminar la un centru spa pentru o singura tehnica?
- Daca s-ar putea sa nu mai primesc intrebarea asta... Sau daca s-ar putea sa fie inclocuita cu „Cat de lung poate fi un seminar?”
Raspunsurile sunt in functie de cine adreseaza intrebarile. Daca avem un terapeut la inceput de drum care doreste sa invete rapid o tehnica, doar de dragul de-a face ceva in plus, fara perfectionarea necesara, as zice ca poate doar sa priveasca o zi de seminar. Nu se invata asa, dar exista printre noi colegi care spun ca invata si ca au invatat o multime de tehnici doar privind o demonstratie, sau un film. Cand am testat punand o simpla intrebare despre tehnica respectiva, nu am primit nici macar descrierea simpla in cateva cuvinte, nici macar o definitie de baza, sau descrierea unei manevre... E ca si cand privim ceva si ramanem cu privitul ca act artistic.
Unde e studiul individual? Informatia care se ascunde in spatele fiecarei manevre nu este o deprindere furata dintr-un film, informatia care e necesara simtind si daruind, nici asta nu este furata doar tragand cu ochiul.
Asa ca daca avem un grup de 10 oameni care doresc perfectionare ca sa se mandreasca cu o diploma, se pot organiza doar demonstratii de cateva ore...Daca se doreste perfectionare cu deprinderea tehnicii predate, se organizeaza seminarii cu un anumit numar de ore de practica, pana cand fiecare din cei 10 stapaneste cat de cat tehnica, urmand ca abia dupa ce lucreaza intens cu mai multi oameni sa spuna ca s-au perfectionat si pot face masajul respectiv personalizat in functie de nevoile fiecarui om ce vine catre ei.
In centrele spa, se intalnesc terapeuti cu oarecare experienta, fiecare isi insuseste o tehnica intr-un timp care tine de pregatirea sa, de implicare, de ruperea limitarilor si a regulilor, de lasarea de-o parte a orgoliului si a altor bariere. E mai greu dezvatul decat invatatul. Ca sa punem ceva nou peste ceva gresit, sau nefolositor, e nevoie de golirea spatiului ce urmeaza a fi umplut.
Nu se invata intr-o zi o tehnica, uneori nu se invata nici intr-o saptamana, ci doar se preda o initiere intr-o anumita tehnica. Ca trainer nu pot sa spun ca perfectionez sau formez terapeuti, ci doar ca le predau si ei se vor perfectiona in timp.

5. Pot sa vin la curs doar 3 zile in loc de 10?
- Poti sa vii si doar o zi si o sa primesti ceea ce daruiesc in acea zi, nimic mai mult. Asta imi demonstreaza cat de mult iti doresti sa inveti, sau pentru ce anume iti doresti sa participi la seminar.

6. Chiar azi am primit o intrebare de la un prieten, care incearca cu bune intentii sa ma faca sa inteleg ceva de care am mare nevoie: „Cine crezi ca citeste toate protocoalele alea scrise de tine?
- Daca stau sa imi amintesc evaluarile la care am fost invitata la centrele spa, spun ca 1 din 10 terapeuti citeste cat de cat ceva. As vrea sa cred ca toti rasfoiesc cat de cat.
Nu e vina nimanui, fiecare studiaza, sau rasfoieste cand este pregatit.
E trist cad aud terapeutii care-mi sunt colegi, cum se lauda ca au invatat o tehnica de masaj uitandu-se la un film. Si mai trist este cand spun asta clientilor. De multe ori ne pica in maini oameni cunoscatori care stiu ce inseamna terapiile respective, care au beneficiat de terapiile originale in anumite locuri, care intra fericiti in centrele din Romania care au in meniu aceste oferte si pleaca dezamagiti spunand ca nici pe departe nu este ceea ce se asteptau.
Astea sunt lucrurile ce pot fi reparate daca exista vointa si intelegere din partea angajatilor si angajatorilor.

7. De ce vor terapeutii sa plece din Romania?
- In primul rand din cauza conditiilor financiare si apoi din cauza lipsei de perfectionare. Sunt principalele motive care au ajuns la urechile mele in cativa ani de cand predau. In majoritatea echipelor terapeutii abia sositi isi doresc sa plece, sau asteapta o perioada sa vada daca conditiile se schimba, cer si iar asteapta si in final considera ca nimic nu poate fi schimbat si isi indreapta dorintele si planurile catre altceva.
Si eu am plecat si m-am intors si plec si iar ma intorc. E treaba si aici, la fel cum este si in alta parte, depinde catre ce fel de treaba tindem.

8. De ce vor terapeutii sa lucreze pe cont propriu, mai mult decat sa fie angajati?
- Tot din motivele mai sus mentionate. Prefera sa faca ce vor si cum vor, dupa regulile lor si pe un venit satisfacator, in schimbul unui loc de munca stabil, cu un salariu care acopera nu stiu exact cat din nevoile unui om.

9. De unde trebuie sa vina schimbarea?
- Daca ne ghidam dupa regula „atragem ceea ce suntem si ne meritam unii pe altii”, sa zicem ca fiecare are nevoie sa se schimbe acolo unde e deficitar si toate regulile se vor schimba. Angajatii sa aiba curaj sa vorbeasca cu angajatorii direct, fara minciuni, fara frici, fara frustrari, angajatorii sa arate macar respect sa-i asculte pe angajati si sa inteleaga ca ei sunt cu mana pe oameni si ei stiu cel mai bine sa comunice problemele si sa fie un canal catre rezolvarea acestora. Apoi noi trainerii sa putem sa raspundem cu profesionalism cerintelor care vin din toate partile, atat de la terapeuti, cat si de la centrele spa.
Cand toate aspectele astea vor fi macar luate in seama, apoi intelese si acceptate si apoi schimbate, se va intampla ceea asteapta oamenii care consuma servicii spa, sau masaje la domiciliu. Abia atunci vor primi terapiile din meniu, fara sa spuna ca’s departe de realitate, fara sa spuna ca au simtit ca terapeutul era suparat, sau ca acesta le-a spus toate neajunsurile de la locul de munca, fara sa plece cu un gust amar desi terapeutul poate ca si-a dat silinta sa ii ofere o terapie minunata. Si mai ales, fara sa se mute dintr-un centru in altul si sa povesteasca de fiecare data ce si unde i s-a intamplat ceea ce nu i-a placut.
Daca va fi multumit si incantat de ceea ce a primit, oriunde va ajunge va povesti cu laude despre acel loc si despre terapeuti.

Mai am multe adunate, ce din respect pentru colegii mei si pentru colaboratori nu le voi scrie aici acum, dar sunt la nivelul de constientizare acolo unde au fost descoperite si comentate de catre mine si colegi formatori, traineri, consultanti spa.

In concluzie, daca am tot spus cativa ani la rand ca suntem toti minunati si frumosi in felul nostru, acum spun ca uneori ceea ce mie imi pare minunat si frumos, altcuiva ii poate parea nefolositor si de-a dreptul absurd si trebuie pus pe lista schimbarilor. Si am inceput sa schimb modalitatea de-a preda, de-a ma adresa oamenilor, terapeutilor, angajatorilor, tuturor celor cu care interactionez in drumul asta. Si incerc sa ii vad asa cum sunt, asa cum imi arata fiecare, fara sa le mai pun masti.
Ceea ce se ascunde sub o masca frumoasa, poate fi exact ceea ce trebuie scos la suprafata ca sa se repare o buba ce poate schimba un intreg loc ce sufera de-o maladie.
Suna prea indraznet, sau suna ca o vina aruncata? E real! Si poate fi o provocare pentru cine ii intelege rostul. Angajatorul vrea angajati fideli care sa aduca consum de terapii cat mai mare, iar angajatul isi doreste un volum mai mic de munca, ca sa poata raspunde nevoilor fiecarui client in conditii normale, iar trainerul isi doreste sa invete fiecare ce e de facut ca sa fie bine in toate partile.
Si cine ce poate face? Fiecare sa fie lasat sa isi faca partea sa de treaba, fiecare sa respecte ce are ceilalti de spus, fiecare sa ofere ajutor in limita posibilitatilor si disponibilitatii. Ca sa intelegem spiritul de echipa, avem nevoie sa ne intelegem mai intai rolul nostru in acea echipa, apoi rolul fiecaruia de langa noi si abia apoi structura echipei va functiona in mod natural, ghidata dupa reguli nescrise.
Cine are curaj sa recunoasca, are dreptul la un inceput, la o schimbare. Cine nu, va bantui in acelasi sir de intrebari si vor aparea si altele si oameni care sa le raspunda se vor gasi, dar nu oamenii schimba oamenii, putem cel mult sa schimbam o situatie printr-o actiune cu bune sau rele intentii, constient sau nu.
Din teama de-a nu supara oamenii, pun masti anumitor intamplari, adesea acopar cu povesti frumoase, ceea ce ar trebui scos la suprafata si reparat in locurile in care ajung. Ceea ce supara se tot aduna, cine nu vrea sa recunoasca, va fi suparat de intrebarile si raspunsurile de aici si le va coperi cu povesti frumoase. 

Multumesc tuturor celor ce m-au ajutat sa imi inteleg rolul si rostul intr-o echipa, in timpul unui seminar, pe parcursul unui curs, in mijlocul unei echipe spa! Imi cer iertare tuturor celor pe care i-am suparat de-a lungul timpului dorind sa repar sau sa imbunatatesc anumite lucruri!

Cu drag,

Daniela Dumitru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu