1. Să nu uiţi că trebuie să
mori
Când aveam doi ani, am căzut din sania înhămată la cal, iar tata s-a dus fără să mă observe. Tata era pădurar pe atunci şi întâmplarea a avut loc chiar la poarta cantonului din Oricova. Când calul a pornit, eu am căzut pe spate, în zăpadă, amestecându-mă cu cerul alb de iarnă. Atunci am avut pentru prima oară descoperirea singurătăţii şi a morţii. Nu am plâns şi nici nu am strigat. Ţin minte că eram îmbrăcat într-o salopetă albastră cu glugă. M-am întors tăcut în casă, la mama, mergând atât de încet, încât să-i dau răgaz tatei să mă ajungă din urmă.
Când aveam doi ani, am căzut din sania înhămată la cal, iar tata s-a dus fără să mă observe. Tata era pădurar pe atunci şi întâmplarea a avut loc chiar la poarta cantonului din Oricova. Când calul a pornit, eu am căzut pe spate, în zăpadă, amestecându-mă cu cerul alb de iarnă. Atunci am avut pentru prima oară descoperirea singurătăţii şi a morţii. Nu am plâns şi nici nu am strigat. Ţin minte că eram îmbrăcat într-o salopetă albastră cu glugă. M-am întors tăcut în casă, la mama, mergând atât de încet, încât să-i dau răgaz tatei să mă ajungă din urmă.
2. Să nu uiţi că trebuie să iubeşti
3. Să nu preţuieşti în bani ceea ce Dumnezeu
ţi-a dat în dar
Am
înţeles asta în adolescenţă. Eu fiind elev la Liceul de Artă ("Octav Băncilă")
din Iaşi , mama m-a dus la Petersburg să văd Ermitajul. Acolo, am stat la o
familie de abhazi, o femeie divorţată cu doi copii, dar foarte descurcăreaţă. O
chema Izolda şi ea mi-a cumpărat prima mea chitară. Dumnezeu să-i dea sănătate!
Avea grătar şi făcea mulţi bani. Eu niciodată nu am văzut atât de mulţi bani.
Vindea frigărui noaptea, până spre dimineaţă, că erau nopţile albe. Uneori
ieşeam şi eu cu ei, că era interesant. Ei făceau şi vindeau frigărui, iar eu
desenam într-o mapă pe care o sprijineam pe genunchi. Cât oamenii mâncau, eu
aveam timp să le "fur" portretele. Un bărbat chel şi vesel s-a apropiat de mine
şi a început să exclame: "Păi ăsta sunt eu! Sunt chiar eu! Cât să-ţi dau ca să
mi-l vinzi?". Eu zic, vi-l dau aşa, eu nu vând. Şi i-am dat acel portret.
Bărbatul totuşi mi-a dat un dolar, era în 1991. Apoi s-a dus. Eu am rămas cu
acel ban. L-am pus într-un caiet şi nu l-am folosit
niciodată.
4. Să nu crezi
răul
De
câte ori am crezut un rău despre cineva, am avut doar de pierdut. M-am simţit
murdar, părtaş la o lucrare de urâţire a omului. Am vorbit şi eu de rău, iar
timpul mi-a demonstrat de fiecare dată că nu am avut dreptate. Prefer să greşesc
prin a-mi păstra o părere bună despre un om rău decât să ajung să cred o vorbă
proastă despre un om bun. Orice rău este o minciună. Răul, aşa cum spunea
fericitul Augustin, nu există. Răul este o mare absenţă, absenţa binelui şi a
iubirii. De aceea, a crede răul este totuna cu a te cufunda în absenţă, în
minciună.
5. Să nu te
crezi pierdut
Eu
sunt o fire înclinată spre deznădejde, cunoscând toate relele care ies din
această cădere sufletească. Dar într-o zi mi-a venit gândul salvator. Mi-am zis
că Dumnezeu cunoştea căderile mele, şi cele trecute, şi cele viitoare şi totuşi
m-a creat, iar Dumnezeu nu aduce pe nimeni pe lume spre pierzare. Dacă ne-am
născut înseamnă că Dumnezeu şi-a pus toată încrederea în noi. E o mare
încurajare să te gândeşti că Dumnezeu are încredere în tine. La disperare omul e
capabil de orice rău, el se porneşte cu război împotriva propriei fiinţe, având
parcă o plăcere demonică din a-şi călca propriile principii, practic
sinucigându-se spiritual. Cred că orice duhovnic adevărat îşi începe sfătuirea
de după spovedanie prin cuvintele: "Să nu deznădăjduieşti".
6. Să nu te
crezi sfânt
Sfântul
Siluan Athonitul zicea: "Două gânduri să nu le primeşti şi să nu le crezi,
primul că nu te vei mântui şi al doilea că eşti sfânt". Să nu te crezi mai bun
ca alţii. Lucrarea pe care o faci, prin darul lui Dumnezeu, poate fi mai bună
decât a vecinului, dar asta nu înseamnă că tu eşti mai bun ca el, doar lucrarea
e mai bună. Darurile date de Dumnezeu nu se iau înapoi, dar oricine se mândreşte
cu lucrările sale ajunge să se întunece şi să folosească darul prosteşte, după
care ajunge să-şi piardă demnitatea.
7. Să nu te pui
chezaş
De
câte ori m-am pus chezaş pentru cineva, am încurcat oamenii şi am făcut rău. De
când mă ţin minte, mă băgam să salvez pe toată lumea. Narcomani, beţivi, femei
bătute de bărbat şi aşa mai departe. N-am salvat pe nimeni, numai necazuri, bani
furaţi, lucruri dispărute, probleme cu vecinii. Am ajuns la concluzia că dacă
vrei să ajuţi pe cineva, ajută cât te ţin curelele, dar fără să implici şi alţi
oameni. Asta înseamnă să te pui chezaş pentru cineva, să garantezi că el se va
îndrepta, că te reprezintă. Mare greşeală. Odată am citit din Pildele lui
Solomon sfatul acesta: "Să nu te pui chezaş". Noi, când citim Scriptura,
înţelegem şi reţinem doar atât cât am experimentat, celelalte cuvinte nici nu le
vedem.
8. Să nu te
răzbuni de două ori
Răzbunarea
este un păcat, dar este omenească. Scriptura spune să nu pedepseşti de două ori
pentru aceeaşi greşeală, principiu care a ajuns şi în dreptul roman. Pot
înţelege un gest de răzbunare, deşi e mai bine să nu te răzbuni, dar mă
înstrăinez de omul care se răzbună de două ori, adică la nesfârşit, pentru o
singură greşeală. Când m-am răzbunat o dată, a mai mers cum a mai mers, m-a
iertat Dumnezeu, dar când m-am răzbunat a doua oară, s-a întors totul în capul
meu şi am ajuns să înţeleg că m-am războit cu mine
însumi.9. Să nu învingi cu orice preţOamenii care caută să fie învingători cu orice preţ, în cele din urmă, pierd totul. Prefer să fiu considerat învins uneori pentru a-mi păstra şansa să înving la urmă. Odată un episcop român mi l-a lăudat pe Adrian Năstase (se întâmpla prin 2004): "Vă daţi seama, omul acesta (Adrian Năstase) a avut doar note de zece, niciun nouă! E extraordinar, nu-i aşa?". Eu i-am răspuns: "Eu nu am încredere în oamenii care au avut numai note de zece". "De ce?", m-a întrebat episcopul surprins. "Pentru că ei nu ştiu să piardă, iar omul care nu ştie să piardă te vinde pentru o victorie vremelnică".
10. Să nu râzi de ruşinea nimănui
Când eram mic, am auzit băieţii mai mari râzând de cineva care a fost prins într-un păcat ruşinos. Apoi, de fiecare dată când mă întâlneam cu acel om sau auzeam vorbindu-se de el, îmi venea în minte, fără să vreau, păcatul pe care îl făcuse. Dar nicodată nu am spus cu buzele mele acel păcat şi m-am purtat aşa cu acel om ca şi cum nu aş şti nimic. Nici acum, când el a murit, nu pot spune ce am auzit, pentru că nu vreau să-i răscolesc ruşinea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu